» Blog » Winter is coming
19-03-2009 09:14

Winter is coming

W działach: rpg | Odsłony: 1

Winter is coming
„Pieśń Lodu i Ognia” jest dla mnie najlepszą serią książek fantasy, więc nic dziwnego, że gdy „A Song of Ice and Fire Roleplaying” pojawiła się w ofercie pewnego sklepu – resztki z konta przeznaczyłem na zakup książki. Przesyłka przyszła następnego dnia, czyli wczoraj, więc poświęciłem cały wieczór i pół nocy na czytanie podręcznika. Postanowiłem podzielić się kilkoma wrażeniami.

Jest to pierwsza z dwóch podstawek – i na niecałych 200 stronach, w pełnym kolorze i twardej oprawie zawiera właściwie tylko mechanikę gry. Druga ksiązka opisująca świat dokładniej ma wyjść w okolicach czerwca.

Sama mechanika oparta jest na rzucie pula kostek d6 i sumowaniu wyników – im więcej tym lepiej. Trzeba przebić poziom trudności – w pewnych aspektach jest też podobna do mechaniki L5K – też rzucamy pulą kości ale zatrzymać i zliczyć możemy tylko kilka z nich.

Jest kilka sposobów wykorzystywania mechaniki – standardowo do walki (między doświadczonymi rycerzami jest bardzo śmiertelna); mechanika do bitew między dużymi oddziałami, a także zaawansowana mechanika intrygi – czymś o czym mówi się „walka socjalna” – jest ona chyba nawet bardziej skomplikowana niż mechaniką walki. Jak się sprawdza – jeszcze nie przetestowałem, planuje w najbliższym czasie.

Oddzielną mechaniką jest zarządzanie swoimi ziemiami. Tworzenie postaci zaczynamy tak naprawdę od stworzenia własnego Domu – wchodzącego w skład jednego z większych regionów Westereos, oraz ziem do niego należących. Określamy nie tylko jego krótką historię, ale kilka innych aspektów, które charakteryzują nasze ziemię np. poziom obrony, populację, jednostki militarne czy poziom obowiązującego prawa. W trakcie gry te „statystki” możemy zmieniać. I setting buduje się sam.

Moim zdaniem to wielka zaleta – gracze mają coś wspólnego na czym im zależy, a nie posługując się przywołaną wcześniej L5K – jeden jest Skorpionem, drugi Krabem a trzeci w ogóle pochodzi z Płonących Piasków. W „A Song…” gracze są przeważnie mniej lub bardziej (bezpośrednia rodzina) – członkami wspólnego Domu.

Z tym, że gra nie jest idealna. W mechanice jest sporo błędów – dopóki nie będzie erraty gra jest niezbyt grywana. Przekłamania są spore np. w jednym miejscu piszę, że poziom bogactwa Domu zmienia się w stosunku 1/200 a w innym bodaj 1/1000, na karcie postaci brakuje bardzo ważnego skilla (Deception), tabele obron różnych obwarowań mają inne statystyki w rozdziale tworzenia, a inne w rozdziale opisującym walkę i inne tego typu rzeczy.

Więcej na razie nie napiszę – bo podręcznik jeszcze do końca nie przeczytany.

Komentarze


triki
   
Ocena:
0
No to jak na razie dostałem kubeł zimnej wody. Polityka dwóch podstawek, cena, no i sporo błędów, każe mi się wstrzymać z zakupem.

A tak z innej mańki, to Martin mógłby się streścić z nową częścią, a HBO z serialem.
19-03-2009 10:14
ajfel
    no to ja też się wstrzymam z zakupem
Ocena:
0
.. dodam na marginesie rzecz - dla mnie przynajmniej nie bez znaczenia: szata graficzna w porównaniu z poprzednikiem, czyli stworzonej przez Guardians of Order "Game of Thrones RPG" jest tutaj dość mizerna imho.

A że Martin z pisaniem "Dance with Dragons" sobie w kulki leci, to już zupełnie inna sprawa.
19-03-2009 11:24
memnos
   
Ocena:
0
A są w tym zasady pozswalajace prowadzić kampanię dla graczy będących głowami różnych rodów? Co to za przyjemność knuć intrygi przeciwko NPC?

Co do serialu to HBO póki co nie ma nic do gadania. Czekają sobie spokojnie aż im producenci dostarczą pilota do oceny. A że do pilota jeszcze nawet castignu nie było, to inna sprawa...
19-03-2009 12:02
szelest
    @memnos
Ocena:
0
Co do zasad prowadzenia kampanii dla graczy będących głowami rożnych rodów to i owszem są - co prawda niewiele ale teoretycznie powinno się dać. Tylko jak by to wyglądało ciężko mi sobie wyobrazić - aczkolwiek twórcy sugerują takie prowadzenie - na ostatniej stronie podręcznika.
19-03-2009 12:18
~Ra-V z pracy

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Popieram trikiego w 100% lacznie z "inna manka". No i szkoda, ze po raz kolejny GoT dostal kiepskiego erpega.
19-03-2009 19:24
Beamhit
   
Ocena:
0
"A są w tym zasady pozswalajace prowadzić kampanię dla graczy będących głowami różnych rodów? Co to za przyjemność knuć intrygi przeciwko NPC?"

Z graniu przeciwko sobie jest ten minus, że nim MG łaskawie poświęci mi uwagę, to zdążę usnąć z 5 razy na sesji.

"Polityka dwóch podstawek"

No i dobrze, tak powinno być. Opis świata powinien zawsze wychodzić osobno.

Mnie interesuje, czy mechanikę można dobrze dostosować do innych realiów.
23-03-2009 09:40
szelest
    @Beamhit
Ocena:
0
Do jakich realiów?:)
I któe elementy by Cie interesowały? Bo taka mechanika Warfare, czy mechanikę Domu ciezko byłoby dostosować do czegoś innego.
Mechanikę Combat oraz Intrigue myślę, że z łatwością można wrzucić np. do Monastyru.
23-03-2009 09:53
Beamhit
   
Ocena:
0
No i właśnie o to mi chodziło :P
23-03-2009 15:40
szelest
    Na forum gry
Ocena:
0
właśnie ukazała się pierwsza wersja erraty. SPoro naprawia:)
27-03-2009 15:57

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.